ليس الهدف من الموقع الإساءة الشخصية للمسلم أو السخرية من عقيدته.. هدفنا هو الحوار الموضوعي القائم علي إستخدام الأدلة العقلية بطريقة حيادية ومحترمة

22 أبريل 2009

مُحرفه ولا مش مُحرفه .. ؟!!

"إحساسي لسه حي":
عزيزى, غريب الكلام اللى بتقوله: "ولا أدري كيف يستشهد هؤلاء بآيات من كتابنا المقدس وهم في داخلهم يعتقدون بإنه كتاب أصابه التحريف". ما التحريف معناه ان فى كلام اتحط واتغير مش معناه ان كل الكلام اتغير.
وما أدراك أن هذة الآية التي تستشهدون بها لم يصيبها اي تحريف مثلها مثل باقي آيات الكتاب المقدس التي تدعون بإنها حُرفت ..؟!! هل تمتلك الدليل علي ذلك يا عزيزي الفاضل ..؟ وكيف يمكنك القول بأن هذة الآية مُحرفة أو تلك الآية غير مُحرفة إن لم تكن تمتلك نسخة أصلية من الكتاب المقدس (والتي من المفترض إنها النسخة السليمة والغير محرفة من وجهتك نظرك). فحينما تمتلك مثل هذة النسخة المزعومة, وقتها فقط ستستطيع أن تقارن بينها وبين الكتاب المقدس الحالي الذي بين أيدينا لتري أي آيات منه تم تحريفها وأي آيات منه لم تُحرف! إنما أن تتدعي مثل هذا الكلام وتقول بكل ثقة أن هذة الآية نجت من التحريف وتطلق هذا الكلام بدون أن تمتلك الدليل علي ذلك, ففي هذة الحالة لن أكترث لما ستقوله علي الإطلاق. وعذراً لن أجادلك إلا لو كان لديك أدلة منطقية علي ما تقول.
اظن الكلمة واضحه والاسلام بيوافق على كلام كتير فى الكتاب المقدس المتوافق مع عقيدتنا.
سيدي الفاضل .. لا أعتقد أن القرآن يتوافق مع الكتاب المقدس في اي شيء سوي في تطبيق بعض شرائع الديانة اليهودية (أو ما نحن نسميه شريعة الناموس) كرجم الزانية مثلاُ وتحريم أكل لحم الخنازير ... إلي غير ذلك من الأمور. أما عن الإنجيل أو كتاب العهد الجديد, ففي الواقع لا أري أي تشابه علي الإطلاق بينه وبين القرآن الكريم. بل بالعكس من هذا, أري أن القرآن جاء ليناقض تماماً كل تعاليم ووصايا السيد المسيح (له المجد).
وانت ليه ليه متقولش ان من اخواتك علشان توضيح انه من العرب اكتر انا لما اقول كلمة واحب احددها اكتر اقول كلمة اوضح لمعناها. من بينكم كابناء ابراهيم وابناء ابراهيم اسماعيل واسحاق ولان الكلام لبنى اسرائيل اوضحلكم اكتر من اخواتكم. الكلام واضح اووووى.
يا عزيزي الفاضل .. أرجو من سيادتك أن تفهم وتعي كلامي جيداً. موسي النبي حينما يقول في سفر التثنية "يقيم لك الله إلهك نبياً من بينكم من أخوتك مثلي له تسمعون", فهو هنا يخاطب شعب بني إسرائيل ولا يخاطب العرب لأنك تعلم جيداً أن الله أرسل موسي كنبي لشعبه بني إسرائيل ولم يرسله للعرب. إذن فعبارة "من بينكم" تعني اي "من بين بني إسرائيل". وهذا معناه أن النبي المًنتظر سيخرج من شعب بني إسرائيل. وهذا ما ينطبق بالفعل علي السيد المسيح الذي كان يهودياً ولا ينطبق بأي حال من الأحوال علي الرسول محمد الذي كان عربياً وليس له أي صله علي الإطلاق بالشعب اليهودي.
.
أما عن عبارة "من إخوتك" فهي تعني أن النبي القادم سيخرج من سبط يهوذا الذي هو أحد أسباط بني إسرائيل الإثني عشر. وكل هذة الأسباط كانوا إخوة لبعضهم البعض علي إعتبار إنهم جميعاً أبناء ليعقوب (إسرائيل). إذن فالإخوة هنا كان المقصود بها تلك الإخوة التي بين أسباط بني إسرائيل اليهودية وليست الإخوة المزعومة التي أنت تقصدها والتي كانت بين بني إسرائيل وبين العرب.

وكمان ما يمكن كانت من اخوتك بس. ومن بينكم موضوعه زى بقيه تحريف الكتاب المقدس.
أستاذي الفاضل .. أنت لسه قايل من شوية إن الآية دي مش متحرفه .. إنت رجعت في كلامك ولا إيه ؟؟ يعني متحرفه ولا مش متحرفه ..؟!! طيب .. طالما إن الآية دي متحرفه زي بقيه الكتاب المقدس, سيادتك ليه بقي بستشهد بيها وواجع دماغك ودماغنا معاك ..؟! حاجة فعلاً غريبة !! يا أخي, هو نص الآية كدة زي ما هي مكتوبه في التوراة منذ آلاف السنين .. مش عجباك الآية بالشكل دا, خلاص سيبك منها وخليك أحسن في حفظ وتجويد القرآن الكريم. يعني عجباك عبارة "من إخوتهم" ومش عجباك عبارة "من بينكم".. ؟! حقيقي يعني مش فاهم إنت عايز مثلاً نجيبلك آية تفصيل علي مزاجك ..؟!!
وغريب كلامك برضوا بكلمة لك. ومديها معنى تانى خالص. ما سيدنا محمد مرسل للبشر كلها لك ولى ولبنى اسرائيل والعرب وللناس كلها.
يا سيدي العزيز .. كلمة "لك" ليس المقصود بها أن هذا النبي المُنتظر سيكون فقط مًرسل من أجل بني إسرائيل. فالمسيح الذي هو المقصود من هذة النبوة لم يأتي لقومه اليهود فقط, بل جاء لخلاص كل العالم والأمم. إنما كلمة "لك" تعني أن هذا النبي سيخرج من شعب بني إسرائيل لأنها مُسبقة بكلمة "يقيم ...". فأن يقيم الله نبي لشعب بني إسرائيل معناها أن النبي سيأتي ويظهر من بني إسرائيل ولكنه مُرسل أيضاً للعالم كله.
ومش عارف هو الاله بيرسل الاه زيه. ما المسيح لو الاه مش هيكون مرسل لسه والكلام هيكون عن المستقبل. الاله موجود من الازل وللابد.
كما سبق وشرحت لك, المسيحية تؤمن بأن المسيح هو إنسان وإله في ذات الوقت. وكون المسيح إلهاً متجسداً لا ينفي أيضاً كونه نبياً عظيماً .. فالمسيح هو الذي تنبأ عن تسليم يهوذا الإسخريوطي له وهو الذي تنبأ عن إنكار أحد تلاميذه له وقت تسليمه لليهود وهو الذي تنبأ عن خراب أورشليم وهو ما حدث بالفعل عندما تدمرت هذة المدينة بالكامل علي يد تيطس في عام 40 ميلادية. والمسيح موجود منذ الأزل بلاهوته ولكنه ظهر بناسوته لنا من خلال ولادته من مريم العذراء. وحينما كان موسي يتنبا عن مجيء المسيح, فهو يتنبأ عن مجيئه كنبي ومُخلص للبشر. أما لاهوت المسيح فهو قائم وموجود من قبل أن يكن موسي موجوداً !
ومش فاهم يعنى ايه اخ غير شقيق هم اخوة يوسف مش اخوة برضوا. وبرضوا الكلام واضح الكلام كان لكل بنى اسرائيل ولو صح قال نبى منكم. كان اكتفا بيها ومكنش قال ووضحها وحددها اكتر بكلمة من اخوتكم. يعنى اوضحها بكلمة ابعد من حقيقتها. هو الكتاب المقدس بيقرب الكلام بكلام ولا لما بيوضح حاجه بيوضحها بكلمة ابعد عن حقيقتها. مش مقنع الكلام بالنسبالى معلش ...
يا عزيزي .. لازم تفهم إن موسي في الآية دي كان بيخاطب شعبه اليهودي. وبعدين لو سلمنا إن عبارة "من إخوتك" تعني العرب زي ما بتقول .. طيب هل أنت شايف إن باقي الآية بتنطبق علي العرب .. يعني مثلاً الآية بتقول:
"يقيم لك الله إلهك نبيا من بينكم من اخوتك مثلي له تسمعون".
.
أولاً: في عبارة "يقيم لك" .. من المقصود بـ"لك" ..؟ هل هم العرب ام بني إسرائيل .. ؟ الإجابة بالمنطق ستكون بني إسرائيل لأن موسي كما نعلم جميعاً هو نبي اليهود وليس نبي العرب.
.
ثانياً: في عبارة "من بينكم" .. نفس الشيء .. المقصود بهم شعب بني إسرائيل. فهل كان هناك عرب بين شعب بني إسرائيل حينما تكلم موسي بمثل هذا الكلام حتي تأتي أنت وتدعي أن العرب هم المقصودين بهذة الآية وليس اليهود .. ؟!!
.
ثالثاً: كلمة "مثلي" .. فما هو وجه الشبه بين موسي ومحمد ليكون محمد مثل موسي .. ؟!! فموسي مثلاُ قام بمعجزات كثيرة وأمام جميع الشعب, بينما محمد لم يقم بأي معجزة أمام قومه. موسي كان متعلماً, بينما محمد كان أمياً. موسي وُلد في أسرة تعرف الله وتؤمن به, بينما محمد وُلد في أسرة مُشركة لا توحد بالله. وهناك العشرات من الإختلافات التي كانت بين موسي ومحمد والتي لا يمكن بسببها أن يكون محمد شبيه بموسي حتي تنطبق عليه هذة الآية.
.
أخيراً .. أنت تقول إنك غير مقتنع .. والسبب في ذلك هو إنك لا تريد أن تقتنع. كلامك انت يا عزيزي ليس له أدلة وغير منطقي .. فمثلاً شوية تقول الآية مش متحرفه وبعدين ترجع تشكك فيها وتقول ممكن تكون أجزاء فيها متحرفه .. طيب بذمتك أنت كلامك دا هو اللي مًقنع ... ؟!!!

هناك 5 تعليقات:

فرعون يقول...

عزيزى خادم المسيح .. الاخ احساس لسة حى .. عارف كويس ان الكلام ده غير مقصود به رسوله. ولكن مثله مثل الاخوة المشايخ الذين يحاولون جاهدين اثبات نبوة محمد ... واقول لماذا لا تتركوا الاسلام يدافع عن نفسه بدلا من ازعاج انفسكم واذعاج الاخرين معكم . واذا وجدوا ايه تثبت لاهوت المسيح يقولون محرفة .. هذا هو حالهم .. مع العلم بوجود ايات ف القران تثبت الهوية المسيح .. وتوجد ايات اخرى تثبت ان القران ليس من عند الله ... تحياتى لك وللاخ احساس اللى مش عايز يحس بالحقيقة

SERVANT OF JC يقول...

فرعون العزيز

الأخ إحساس مش عايز يحس لأنه للأسف لاغي عقله .. بس عمال يلف ويدور علي الفاضي .. مجرد سفسطة ملهاش اي معني .. والآية اللي تعجبه من الإنجيل يقولك دي مش محرفه والآية اللي متعجبهوش يقولك بس هي دي بقي اللي مًحرفه !!!

وفي الاخر يقولي معلش مش قادر أقتنع بكلامك .. طيب يا عم إحساس هتقتنع إزاي اصلاً وانت حاطط مليون ترباس وقفل علي دماغك.

المهم .. خلينا وراك يا عم إحساس لغاية ما نشوف أخرك إيه معانا ..

تحياتي ليك يا فرعون ..
وفي إنتظار تعليق الأخ إحساس

فرعون يقول...

هو لسة ما علّق... يمكن لسة ما حس بينا ؟؟؟؟

احساس لسه حى يقول...

عزيزى

عاوزك متزعلش انت عامل المدونه لكده علشان اسال وانت تجوبنى

وانا مش بحاول اجبلك اساله من مواقع ومنتديات انا بسالك على طبعتى وببساطه

وعاوز اسالك يعنى ايه مقصود بكلمة ان فى الكتاب المقدس به تحريف

علشان لما اقولك ده محرف اكون فاهم المعنى اللى وصلك ايه بالضبط

يعنى ايه تحريف فى الكتاب المقدس

واه انا لما بتكلم على الكتاب المقدس بقصد بعهديه القديم والجديد

تحياتى

سلام

SERVANT OF JC يقول...

عزيزي "إحساسي لسه حي" ..

أنا مش زعلان أبداً من أسئلتك صدقني .. بالعكس أنا بكون سعيد جدا بالحوار معاك ومع غيرك من أصدقائي المسلمين.

لكن الحوار لازم يكون مبني علي أساس واضح .. يعني المفروض كلامك يكون عليه الدليل اللي يثبت صدقه علشان أقدر في الحالة دي اني اقتنع بكلامك وأصدقه.

لكن الكلام المُرسل دا مش إسلوب حوار أبداً .. ياريت يا عزيزي تكون فاهم أنا أقصد إيه .. ومرة تانية صدقني أنا مش زعلان منك نهائياً .. دا انت حتي حاطط لينك للمدونة بتاعتي من ضمن القائمة اللي بتعتبرهم أصدقاء القطة الإرهابية واعداء حماس. ..:)

ندخل في الموضوع .. يعني إيه مفهومي لكلمة تحريف ..

التحريف ببساطة في رأيي هو تغيير في الكلمات والألفاظ واستبدالها بأخري بحيث تعطي معني يختلف عن المعني الاصلي للكلام.

لكن عايز اقولك إن إحتمال تخريف الكتاب المقدس هو إحتمال 0% .. والدليل قدامك .. إرجع للأثار والنسخ القديمة من الكتاب المقدس ستجدها تتطابق تماما الإكتاب المقدس الحالي ..

تحياتي يا عزيزي ..
ومنورني دايماً .. :)))

Related Posts with Thumbnails