ليس الهدف من الموقع الإساءة الشخصية للمسلم أو السخرية من عقيدته.. هدفنا هو الحوار الموضوعي القائم علي إستخدام الأدلة العقلية بطريقة حيادية ومحترمة

21 مارس 2009

من نظر إلي إمرأة وإشتهاها فقد زني بها في قلبه!


البعض من اخواننا المسلمين للأسف مازال ينظر إلي المرأة نظرة دونية وكأنها ليست إلا مجرد جسد يثير الشهوة أو وعاء جنسي لتفريغ هذة الرغبة .. فتجدهم دائما ما يحمّلون الفتاة الذنب ويرمون عليها كل اللوم إذ ما نظر إليها أحد من الشباب نظرة شهوانية أو تعرض لها بالمعاكسات اللفظية أو تحرش بها جنسياً. فالشاب - في نظرهم - دائما علي حق حتي ولو كان متحرشاً او مغتصباً .. أما المرأة فهي دائما ما تكون السبب في إثارة المتحرش بها (اي إنها الضحية والجاني في نفس الوقت - لا أدري كيف!), وهذا كله لأنها تمردت علي الشريعة "الإلهية" وسارت في الطريق أمام الجميع دون أن تختبيء تحت الزكيبة السوداء المسماه بالنقاب والذي أصبح الاّن بقدرة قادر الزي الشرعي الإسلامي والواجب الفرض علي كل مسلمة إذا كانت تريد رضي الله وملائكته!

.
ونتيجة لهذا المنطق الأعرج, نجد أن التحرش الجنسي بالفتيات أصبح ظاهرة تحدث يوميا في شوارع مصر المحروسة للدرجة التي جعلت مصر تٌصنف كواحدة من أكثر بلدان العالم تحرشاً بالنساء! .. وبالرغم من هذا لم أسمع اياً من المشايخ الأفاضل يلوم الشاب المتحرش أو حتي ينصحه بغض بصره ولكن علي العكس من هذا, أجدهم دائما ما يتهمون النساء بأن ملابسهن الخليعة وعدم حجابهن حجاباً شرعياُ هو السبب في ما يحدث لهن من تحرش وكأنهم بطريقة غير مباشرة يمنحون كل شاب المبرر الكافي لقيامه بالتحرش بل ويشجعونه عليه!!
.
السؤال الاّن هو .. هل المرأة فعلا هي من مسئولة عن ما يحدث لها في الشارع من معاكسات وتحرش .. ؟! من هو السبب المرأة ام الرجل .. ؟! طبعا إجابة هذا السؤال ستختلف بين من سيجيبون عليه. فالأغلبية هنا يرون أن المرأة وملابسها غير المحتشمة هي السبب والدافع الأول لتحرش الشباب بها. والبعض يري أن حل مشكلة التحرش يكمن في تحجيب المرأة وفرض الحجاب والنقاب عليها لسترها من الأعين ولحمايتها من نظرات المتحرشين والبعض يبالغ ويري أن الحل هو عدم خروج المرأة من بيتها إلا في الضرورة القصوي ولو خرجت يكون خروجها في صحبة أحد محارمها!
.
ولكن لنقرأ ماذا يقول السيد المسيح عن هذا الموضوع. المسيح يلخص هذا الأمر في جملة واحدة. فيقول في موعظته علي الجبل: "من نظر إلي إمرأة وإشتهاها فقد زني بها في قلبه" (إنجيل متي 5:28). والمسيح هنا بهذة المقولة أراد أولاً ان يعالج نظرة المجتمع للمرأة. فالمجتمع في ذلك الوقت كان يعتبر المرأة سِلعة وأداة لإثارة الرجل. فقد كان المجتمع اليهودي قديماُ ينظر للمرأة على أنّها عورة، ولابدّ أن تغطَّى وتُحْجَب في البيت وتبتعِد عن مجتمع الرجال، خاصة الأتقياء منهم. لذلك كان اليهودي التّقي يمشي وهو معصوب العينين حتى لا يرى ولو بطريق الصُّدفة أي امرأة تمشي في الشارع، الأمر الذي كان يؤدي إلى وقوعه كثيراً، أو اصطدامه بالجدران والأحجار في الطريق.. فكانوا يعتبرون أن الرجل صاحب الجروح الكثيرة في وجهه هو الأتقى بينهم.
.
أما المسيح فقد
وضع يده على الدّاء وقال لهم إنّ الخطيّة لا توجد في عينك حتى تغطِّيها, ولا في يدك أو رِجلك حتى تقطعهما، ولا في المرأة حتى تحجبها، إنّما السبب فهو في نظرتك أنتَ للمرأة! ولم يتكلّم المسيح عن لباس المرأة الذي يمكن أن يثير الرَّجل، لأنَّ المشكلة ليست في المرأة ولا في لباسها الخليع، بل في نظرة الرجل لها. فالمسيح عندما كان يعالج هذه النقطة لم يحمّل المرأة وحدها مشكلة الجنس..
.
ونلاحظ أنّ المسيح لم يطلب من المرأة أن تُحتجَب في البيت وتختفي حتى لا يراها الرجال. ولم يطلب من الرجل أن لا ينظر للمرأة إطلاقاً، وأن يمشي في الطريق معصوب العينين. ولم يطلب ألاّ يفكّر أحد في الجنس الآخَر.. لكنه أراد معالجة القضية من جذورها بعد أن وضع يده على الداء. فالعلاج يجب أن يتناول فكر الإنسان الداخلي، والتدريب العملي للنفس.
.
هذا التدريب يتم كأنك تقوم بإجراء عملية جراحية، أطلق عليها المسيح "القلع والقطع". أي أنّ التدريب لتكوين نظرة مسيحية صحيحة عن الجنس الآخر يحتاج إلى قلع وقطع وإستئصال كل فكر داخلي شهواني وشرير والقيام باتخاذ قرارات حاسمة حازمة وصعبة أحياناً. والوصول إلى مستوى النّضج الفكري الذي يدعو إليه المسيح هنا أمرٌ مُؤلِم للإنسان. لأنه يطلب منه التخلِّي عن أشياء مُهمّة محبوبة لا يمكن الاستغناء عنها، كالعين واليد والرِّجْل, ويدعوه إلى كبْح جماح الرغبة المُلحَّة في داخله. إنَّ الأمر لا يعالَج بالفَصْل أو العزل أو التغطية أو الحَجْب، بل بتغيير وجهة النظر، الأمر الذي لا يتم بقطع اليد أو بتر الرجل أو قلع العين، بل يتمّ من خلال إستئصال كل أفكار الشهوات والرغبات من العقل والقلب وتطبيق فكر المسيح ونظرته لهذه الأمور. عندئذ نتمكَّن من استخدام الرِّجْل واليد والعين استخداماً صحيحاً.
.
هذة هي تعاليم سيدنا يسوع المسيح ..
.
لم يطالب بتحجيب النساء أو حبسهن في بيوتهن ..
.
لم يطالب الرجال بتغطية أعينهم أوعدم تعاملهم مع النساء ..
.
ما يطلبه الله منا هو أن يقوم الإنسان بتغيير فكره ونظرته الداخلية إلي الأمور
.
أن يقوم كل شخص منا بإقتلاع كل فكر شهواني من داخله ..
.
وأن ينقي قلبه وعقله ونفسه من هذة الأفكار ..

هناك 14 تعليقًا:

Sameh Shokry يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Sameh Shokry يقول...

شوف يا حبيبنا
أنا مسيحى و إسمى سامح ..
و زى ما إنت بتؤمن بإلهنا و مخلصنا يسوع المسيح أنا كمان بأؤمن بالرب يسوع رب و إله و ملك ملوك ...
لكن أنا مش معاك فى كتير من اللى إنت كتبته ..
أولا : اللى بيحصل فى الشوارع ده ميرضيش ربنا يعنى مينفعش تشوف بنت لابسة جيب قصير أوى و تقولى أصل جواها نقى !!!
ولا ينفع تشوف بنت لابسة كت و ماشية ببنطلون محزق فى الشارع و تقولى دى بنت ربنا و بنت الكنيسة !!!
طب بأمارة إيه ؟؟!!!!!
إذا كانت الكنيسة نفسها و تعاليم الآباء الرسل بتقول إن المرأة لازم يكون كل جسمها مستور و فى الحالة دى الراجل اللى يبص للمرأة اللى جسمها مستور دى بنظرة شهوانية يبقى العيب ساعتها في الراجل مش فى الست و فى الحالة دى الراجل هو اللى يتعاقب لأنه ساعتها يكون كأنه زنى بها فى قلبه و هى فعلا مالهاش أى ذنب ..
لكن تيجى تقولى دى حرية شخصية و مش عارف إيه و كلام فارغ من ده فأحب أفكرك إن ربنا قال " ويل لمن تأتى من قبله العثرات .. خير لهذا الإنسان لو علق فى رقبته حجر رحى و طرح فى البحر "
و أظن إن الكلامه ينطبق بالظبط على كل واحدة ماشية و لابسة مش مظبوط و بتخلى كلاب السكك تجرى وراها ..
ولا إيه رأيك ؟؟
مثلث الرحمات المتنيح القديس العظيم البابا كيرلس السادس كان بيمنع البنات اللى لابسين لبس غير لائق من دخول الكنيسة ....
و مثلث الرحمات الأنبا فيلبس مطران الدقهلية المتنيح كان بيعمل نفس الحكاية لأنه كان من تلاميذ شفيعى و حبيبى البابا كيرلس .......
ربنا ينفعنا بصلواتهم

SERVANT OF JC يقول...

الأخ سامح شكري ...

أهلا بك وشكرا علي المرور والتعليق.

إيه بقي اللي مش عاجب حضرتك في لبس البنات .. ؟

يا سيدي .. اللي لابسه جيبة ولا بنطلون ضيق هي حره في كدة .. ربنا هو اللي ممكن يحاسبها .. مش أنا ولا انت!

وحتي لو كانت ماشية عريانة .. فدا مش مبرر يخليك او يخلي اي شاب إنه يعاكسها او يتحرش بها!

طيب وإيه رايك في المحجبات .. ؟! ما هم كمان بيتم معاكستهم والتحرش بيهم يوميا. وبالرغم من إنهم محجبات!!

إذن المشكلة مش في البنت او لبسها .. المشكلة في نظرة الشاب ليها!

معاك حق .. إن في بعض البنات بيكون لبسهم غير لائق او غير متناسب مع مكان زي الكنيسة .. لكن أنا هنا بتكلم عن النظرة .. لازم عينك تكون عين بسيطة .. وزي ما بتقول كلام المسيح: ويل لمن تأتي منه العثرات .. إفتكر برضه كلامه لما قال: العين سراج الجسد!!

شكرا لك حبيبي ونوّرت ..

ريمان يقول...

انا مسلمه ويا ريت تتقبل مرورى فى مدونتك ومش عارفه ليه بتتكلم عن تعاليم ديننا لو مش عاجبك تكلم عن امور دينك انت بس

وبعدين مش من تعاليم سيدنا عيسى المسيح ان المراه تمشى فى الشارع سافره او شبه عاريه ترتدى ملابس قصيره شفافه ضيقه تفتن بها الشباب

واكيد طبعا حضرتك عارف النفوس الضعيه من الشباب

المسيح مامرش بكده ابدا

وبعدين انا اتفق مع الاخ سامح وعجبنى جدا رايه

يعنى فى الكنيسه اكيد مش بيعلموكوا كده لاء انا اعرف ان الكنيسه بتامر بحسن الاخلاق والاحتشام فى الزى ولا ايه؟

اتمنى انك تعيد تفكير تانى فى موضوعك ده

ويكفينى فخرا ان من تعاليم رسولى انه امرنا اننا نلتزم الحشمه والوقار والحجاب



مع تحياتى

Sameh Shokry يقول...

أولا : أشكرك من عمق قلبى على ترحيبك الجميل ..
ثانيا : البنت اللى ماشية عريانة أو لبسها غير لائق بيجدف على إسم المسيح بسببها يا حبيبى و فى الحالة دى السيئة بتعم و مش بيتقال إن البنت دى مش كويسة .. اللى بيتقال بيكون إن البنت دى مسيحية يا عم و العملية عندهم هايصة و كل واحد بيلبس اللى هو عاوزه لأن للأسف التليفزيون نقل ثقافة غلط جدا عن المسيحيين بأنهم متسيبيين و مفيش حاجة بتحكمهم و للأسف أغلبية المصريين صدقوا الكلام ده .. باراجل دا فيه ناس لحد النهاردة مؤمنين بإننا بنعبد 3 آلهة !!! تخيل !!!!!!!!!!!
نرجع لموضوعنا تانى و خلينى أقولك لو فيه واحدة ماشية قدام الناس فى الشارع بلبس غير محتشم ( سواء مسيحية أو مسلمة ) مش بتتعاكس و بتلاقى مليون واحد يضايقها و هى ماشية ؟؟؟ أكيد بيحصل طبعا ..
طيب .. ولو محجبة ولابسة محتشم و إتعاكست يبقى إبه السبب ؟؟؟
أولا : السبب ساعتها بيكون فى نفسية الإنسان اللى بيعاكس .. هو اللى بيكون إنسان مش مظبوط و مش سوي .. لكن ساعتها محدش يقدر يلوم البنت اللى إتعاكست دى لأن مفيش سبب يخليها تتعاكس !!
لكن لو ماشية مش مظبوطة حتى لو كانت محجبة - و دول النوع اللى حضرتك بتتكلم عنه - يبقى تستاهل اللى يجرالها بقى طالما هى اللى إختارت كده لنفسها ..
أنا طبعا مش بدعو لفرض الحجاب أبدا لأن دى حرية شخصية إلى جانب بعض الإعتبارات التانية طبعا لكن بدعو للحشمة و الإحتشام فى المظهر واللبس زى ما الكنيسة علمتنى و زى ما المسيح قال و زى ما الآباء كلهم قالوا ...
مينفعش أبدا يا حبيبي تشوف بنت ماشية فى الشارع لبسها أقل حاجة تتقال عليه إنه مش محترم و بعدين تستعجب إن فيه حد بيعاكسها ....
هنا اللى المفروض يحصل بدل ما تقول للى بيعاكسها عيب روح قلها هى عيب .. مفيش دين فى الدنيا أمر بكده .. ولا ده يرضى ربنا و إلا مكنش البابا كيرلس قديس القرن العشرين منع الينات و الستات اللى لابسين نص كم من مجرد مقابلته أو السلام عليه ولا كان منع الستات والبنات اللى لابسين لبس غير لائق من دخول الكنيسة ولا كان سيدنا الأنبا ياكوبوس - ربنا ينيح نفسه - منع الأفراح تتعمل فى الكنيسة باللبس غير اللائق اللى بنشوفه فى الأفراح ولا كان سيدنا الأنبا فيلبس - ربنا ينيح نفسه - منع الستات و البنات اللى لابسين مش محترم من مجرد دخول الكنيسة و دى واقعة حصلت قدامى شخصيا ...
يا حبيبى .. اللى يختار دين معين لازم يلتزم بيه .. و اللى يختار المسيح رب و إله لازم يلتزم بتعاليمه .. و عمر ما تعاليم المسيح كانت بتقول إن البنات يكشفوا لحمهم للناس و صور القديسات و صور أمنا العذراء أقوى دليل و شاهد على كلامى .....
سلام يا حبيبنا ...
يكون معاك ما يكون عليك

SERVANT OF JC يقول...

الأخت ريمان..

أهلا بكِ طبعاً..
وشكراً علي مرورك وتعليقك.

أولا: لاحظت إنك قد بدأتي تعليقك بالقول بأنك مسلمة..

أختي الفاضلة ريمان, إسلامك وحريتك الدينية علي عينّا ورأسنا من فوق.. بس المهم إنك تكوني فعلا مؤمنة بإسلامك هذا عن اقتناع حقيقي يعني مش مجرد مسلمة بالوراثة! والأهم من كدة إن إسلامك يبدأ في قبوله للتعايش السلمي مع أتباع باقي الديانات, ويكفّ عن تكفيرهم, ويلغي ما يسمي بحد الردة, ويعترف بحرية الرأي وحرية التفكير وحرية العقيدة اعترافا واضحاً وصريحاً.

ثانيا: يا أخت ريمان, أظن إن من حقي أن أنقد أي معتقد ديني أيا كان وكيفما شئت.. إحنا عايشين في عصر العولمة والحريات وحقوق الإنسان أصبحت أمر مُعترف به في جميع بلدان العالم المتحضر.. وكل إنسان النهاردة بقي عنده حرية في التفكير وحرية في إبداء الرأي وحرية في القبول وحرية في الرفض والاعتراض! خلاص يا عزيزتي... عصور الرق والعبودية وما ملكت أيمانكم انتهت من زمان.. والمسلمين لازم يفهموا كدة كويس ويتقبلوا هذا الأمر الواقع. ولو أنا أو غيري سكتنا, فالعالم كله مش هيسكت! ومش كل دولة تسيء للإسلام, هتقدروا تقاطعوها وتحرقوا سفارتها. لأن بالطريقة دي هيجي يوم وهيلاقي المسلمين نفسهم فيه مقاطعين العالم كله!!

ثالثا: نظم فرض الوصاية والرقابة والحظر والمنع والحجب والمصادرة كلها نظم أثبتت فشلها! لأن الفكر لا يمكن أن يُصادر أو يحجب أو يمنع بهذة البساطة.. بل أن الفكر لابد وأن يٌواجه بفكر آخر.. ومبدأ "لا تسأل ولا تجادل" لم يعد ينفع لأنه لا يصلح سوي لأهل الكهف! وفكرة أن الأديان من المحظورات التي لا يبغي الاقتراب منها هي فكرة بالية ولابد أنها ستنتهي يوماً ما. ليس الحل يا أختي الكريمة هو إنك تخرسي أصوات كل من يختلف معكِ في الرأي وتفرضي عليهم السكوت حتي لا تسمعي صوت غير صوتك انتِِ. لكن الحل هو النقاش والحوار.. فكرة بفكرة.. ورأي برأي.. وحجة بحجة..

رابعا: فوجئت بأنك تتكلمين عن تعاليم (عيسي) المسيح وتقولين إن عيسي قال هذا ولم يقل ذاك.. سؤالي بسيط وهو من أين أتيتِ بهذة التعاليم التي تنسبيها لعيسي وما مصدرها؟ فهل أنتِ أصلاً تؤمنين بالكتاب المقدس لتستشهدي منه وتقولي أن عيسي قال كذا وكذا.. ؟! أختي الفاضلة, قبل أن تحكمي وتقولي أن عيسي المسيح أمر بهذا أو لم يأمر بذاك, أنصحك أولاً أن تقرئي الكتاب المقدس لتعرفي ما يقوله المسيح فيه من تعاليم.

خامساً: الإنجيل يطالب النساء بالاحتشام في ملابسهن. ولكن لا يفرض عليهن إرداء ملبس معين أو "زى شرعي" كما هو الحال في الإسلام لأن ببساطة مسألة اختيار الملابس المناسبة بيختلف من مكان لمكان ومن ظروف لظروف.. يعني مش معقولة مثلا إن سبّاحة هتنزل حمام السباحة "بالطرحة والجلابية" علشان متكونش فتنة للشباب! ومش معقولة كمان إن الموظفة تروح الشغل بالبكيني مثلاً! فهل ارتداء المرأة للبكيني حرام شرعاً..؟! لأ.. مش حرام لأنه لبس له مكانه وظروفه! طيب ولو كان حرام, السبّاحات يلبسوا إيه بدلا عنه في الحالة دي.. ؟!! وهل ارتداء المرأة للشورت حرام أيضا ..؟! طيب والفتيات اللي بيمارسوا الرياضة, هيلبسوا إيه...؟! ولا هو أصلا حرام ممارسة الرياضة للنساء.. ؟!!

علي أي حال .. شكرك لك مرة اخري

SERVANT OF JC يقول...

شكرا لك أخي العزيز سامح.

تحياتي الرقيقة لك.. في الحقيقة أنا سعيد جدا بتعليقاتك هذة والتي تمتاز بالهدوء والعقلانية والاحترام.

أتمني لك دوام المشاركة والتعليق معنا في هذة المدونة ومرحبا بك دائما.

أولا: أعتقد يا سامح إن الحكم علي ملابس المرأة إذا كان محتشم أم لا هو أمر سيختلف فيه الناس. فمثلا عند إخوانا المسلمين, المرأة المسلمة التي تخرج إلي الشارع بدون أن ترتدي الحجاب هي إمرأة سافرة ومتبرجة والبعض من المتشددين يراها فاسقة! أما عند مشايخ السلف والسنة فهم لهم رأي أخر, هم يرون أن المرآة المسلمة التي لا تلتزم بالنقاب هي إمرأة عاصية وفي حاجة إلي التوبة!! إذن يا عزيزي سامح, من الطبيعي ان يختلف الناس في هذا الأمر , وافتكر قصة جحا وابنه والحمار .. في جميع الأحوال الناس إنتقدته!!.

معني كدة أن الفتاة المسيحية التي تخرج للشارع دون أن تستر شعر رأسها هي أيضا فتاة متبرجة من وجهة نظر أغلبية المسلمين.. فهل معني هذا إننا مطالبين بتحجيب المسيحيات حتي ننال رضا المسلمين..؟!

ثانيا: أعتقد إن إختيار المرأة لملابسها محكوم بظروف المكان والمناسبة. فمثلا الفتاة التي تمارس السباحة من الطبيعي إنها ترتدي المايوه او البكيني ومش معقولة إنها هتنزل حمام السباحة بجلابية مثلا!! فهل معني كدة إن البكيني حرام ولا يصح ارتدائه؟!

ثالثا: اللي بيتكلم عن ملابس المسيحيات بيتكلموا من منطلق تعصب وحقد.. فمثلا علشان الفتاة المحجبة مخنوقة من الحجاب اللي مخلي شكلها مش حلو او مسبب لها الحر والعرق, تلاقيها بتشعر بنوع من الغيرة والحقد علي المسيحية اللي سايبه شعرها يتنفس وريحته حلوة ومعتنية به .. إلخ. فتبدأ المحجبات بالشعور بنوع من النقص .. ودا بيولد إحساس بالحقد زي ما قولت .. وفي النهاية بيحاولوا يترجموا المشاعر دي إلي انهم يتهموا المسيحيات بانهن خليعات في ملابسهن او غير محترمات .. الي اّخره.

أخيرا: عايز اقولك حاجة يا سامح .. بعض اجزاء البوست دا مأخوذ من كلام للقس أمير إسحق .. يعني دا مش رايي الشخصي .. دا رأي أبونا كمان. تعاليم يسوع ووصاياه علي راسي .. لكن علشان الواحد يكون عادل مش كل حاجة يرميها علي الست ويقول هي السبب .. طيب مش ساعات ممكن تلاقي شاب يشتهي المرأة بمجرد النظرة إلي وجهها؟ يعني هو لم يري غير وجهها بدون أي يري باقي جسمها ولكن مع ذلك إشتهاها .. فهل المطلوب اننا نغطي وجه الستات كمان ..؟! يعين نفرض عليهم النقاب مثلا يا سامح ولا إيه رايك؟!! 

شكرا لك عزيزي سامح مرة اخري

Sameh Shokry يقول...

تحياتى الرقيقة لك مرة أخرى
لما إتكلمت عن ملابس المرأة ما إتكلمتش من وجهة النظر الإسلامية أبدا لأن أنا مبتكلمش غير من وجهة نظرى أنا كمسيحى مش من وجهة نظر إخواتى المسلمين ..
ولو لاحظت فأنا إتكلمت عن مواقف المسيحيين آباء الكنيسة و متكلمتش عن رأيى الشخصى مثلا لأنه أكيد هيكون متحيز لوجهة نظر معينه أنا شايف إنها صح ..
علشان كده حاولت أكون محايد قدر الإمكان و إتكلمت معاك عن مواقف حقيقية حصلت قدام كل الناس و من آباء قديسين معروفين و مشهود ليهم بالقداسة زى البابا كيرلس مثلا ...
إذا يا حبيبى لما البابا كيرلس يقول إن البنات اللى داخلين الكنيسة بلبس غير محتشم و غير لائق ميدخلوش الكنيسة يبقى ده كلام البابا مش كلامى ولا كلام أى حد تانى ..
ولما البابا كيرلس يرفض يسلم على ست مسيحية علشان لابسة نص كم قصير شوية و يقولها عيب كده أسترى نفسك و يرميلها منديل تتغطى بيه يبقى أكيد فيه حاجة فى لبسها غلط ولا إيه ؟؟
ولما الأنبا ياكوبوس يدخل فرح و يلغيه علشان لبس البنات اللى حاضرين الفرح و يقولهم إن بيت ربنا تليق بيه القداسة و لا يليق بيه عدم الإحتشام و إن بنات ربنا ميلقش عليهم اللبس الخليع ده يبقى أكيد فيه حاجة فى لبسهم غلط ولا إيه ؟؟
ولما البنت تبقى ماشية فى الشارع لابسة لبس كأنها مش لابسة أى حاجة يبقى أكيد تستاهل اللى بيجرالها لأنها هى اللى عاوزة كده و المسيح و المسيحية ما قالتش أبدا إن اللبس يكون ملفت و خارج بالطريقة دى ....
و لما إديت مثال عن صور العدرا و القديسات كلهم مكنتش بجيب حاجة من عندى ...
أنا فعلا معاك إن فيه ناس مهما كانوا ملتزمين برضه بيتعاكسوا .. لكن فى الحالة دى البنت بتكون عملت اللى عليها و مالهاش ذنب فى أى حاجة من اللى بتحصل ليها و فى الحالة دى يبقى أكيد الشاب هو اللى غلطان ......
أما عن مسألة إن البنات المسلمات بيبقوا حاقدين أو كده فأنا مقدرش أأكد كلامك أبدا لأن أنا مبتكلمش غير عن نفسى و بس و معتقدش إن عندى حق إنى أدين أى شخص زى ما ربنا قال : " لا تدينوا لكى لا تدانوا " ....

تحياتى القلبية

ريمان يقول...

يسعدنى تقبلك لمرورى فى مدونتك


حضرتك قولت فى تعليقك عندى ونعم الرسول الذى ينكح زوجته فى المحيض

انا بسال حضرتك من اين اتيت بهذا الكلام؟

قال الله تعالى : وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ

هكذا قال الله فى كتابه العزيز وهكذا علمن النبى الرجال الا يأتوا النساء فى المحيض حتى يطهرن

ولو تلاحظ حضرتك ان الغرب تعودا على اتيان الزوجه وهى حائض واكتشفت عالمه ان ده فى ضرر كبير جدا على الزوج وعملت ابحاث فى الموضوع ده والعالمه دى على ما اظن انها امريكيه وعندما قالت ان اتيان الزوجه وهى حائض ده فى ضرر احنا قولنا اننا من قديم الزمااااااااااان نعرف ان اتيان المراه فى الحيض اذى وضرر للزوج زى ما قال رسولنا الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم

بينما

روى البخارى عن عائشة قالت: كان رسول الله يأمرني فأغسل رأسه وأنا حائض و كان يتكىء فى حجرى و أنا حائض


انظر حضرتك

كان يتكىء فى حجرها وهى حائض ولكن لا يجامعها او ينكحها وهى حائض

فى الجاهليه قبل الاسلام اما المراه ياتيها الحيض كانوا يطردوها خارج البيت ويعاملونها على انها حشره

انما فى الاسلام الوضح مختلف تماما وقد كرم المراه وحررها

ارجو ان تكون فهمت ما اقصد وان تكون توضح لك الامر الذى اظن انه اختلط عليك

Sameh Shokry يقول...

أظن الموضوع خرج عن إطاره و عن حدوده يا جماعة و وصل لحد إهانة الأديان و رموزها ..
أظن كفاية لحد كده و نرجع للموضوع الأصلى أو نبطل كلام فيه

SERVANT OF JC يقول...

شكرا سامح علي ردك المحترم.

شوف يا عزيزي ..

موضوع اللبس سبق وشرحت وجهة نظري فيه..

كل مكان وله ما يناسبه من ملابس .. وزي ما قولت مينفعش السبّاحة مثلا تنزل حمام السباحة وهي لابسه ملاية لف!

ومش كل بنت تلبس مايوه وتعوم في البحر تبقي فاجرة وخليعة وتستاهل الشنق!

طيب هسألك سؤال يا سامح ..

لما حضرتك بتتفرج مثلا علي مسابقات السباحة النسائية بتاعت الأولمبيات بتظر للموضوع إزاي ؟ ..هل بتظر له علي إن دي مسخرة وقلة أدب ولا بتنظر لها بنظرة تانية وبتشوفها مجرد رياضة؟!

وهو دا اللي انا بتكلم عنه!!

لازم نغير نظرتنا! ياريت تكون فاهم قصدي!

اما بخصوص شعور المحجبات, فدي مش إدانة.. دا تحليل للواقع اللي بيحصل. أنا مش بدين حد يا عزيزي .. أنا بتكلم علي العموم ومش بقصد حد معين.

شكرا لك وتحياتي

Sameh Shokry يقول...

عزيزى الغالى
البنت اللى ماشية فى الشارع غير البنت اللى نازلة حمام السباحة ..
الشارع مينفعش فيه أى لبس و خلاص .. لا طبعا .. لأن الشارع فيه مليون تفكير غيرك ..
و إذا إحنا قدرنا نغير نظرتنا فيه كتير غيرنا مش هيعملوا كده و فى الآخر برضه البنت هى اللى بتتعرض لمضايقات ولو هى لابسة لبس مش محترم هيبقى عليها جزء كبير جدا من المسئولية .
تحياتى و إحترامى

SERVANT OF JC يقول...

برضه يا سامح .. المقاييس هنا بتختلف من مجتمع لمجتمع ومن بلد لبلد..

يعني مثلا في السعودية, الست اللي تمشي في الشارع من غير حجاب الراس تبقي ست في نظر المجتمع السعودي خليعة وفاجرة !

وفي أمريكا مثلا, لو الست هناك ماشية بالشورت والبادي, محدش هيبوصلها خالص ولا حد هينتقدها او يضايقها بكلمة او بنظرة .. لأن دا عادي عندهم!

إذن انت هنا متقدرش تحكم علي ملابس الناس وتنصب نفسك قاضي عليهم! .. انا عن نفسي بمشي في حالي ومش شغلتي اني اقعد احاسب كل بنت لابسه ضيق او قصير .. ابسط حاجة بلاش تبحلق فيها .. وحاول إنك تخلّي عينك بسيطة .. أدي كل الفكرة!!

لأن معني كلامك دا يا عزيزي سامح, إن اي شاب مننا لو راح او سافر بره في امريكا ولا اوربا انه لازم هينحرف هناك لأن البنات هناك عندهم حرية في لبسهم ولو الست ماشية عريانة هناك هي حره في كدة ومحدش هيمنعها!

انت مش هتقدر تخلي نساء العالم كلهم محتشمات .. لكن انت تقدر تغير نظرتك .. وتقلع كل فكر شهواني من جوه عقلك وقلبك .. لأن من القلب تنبع كل الشرور كما قال يسوع المسيح.

تحياتي يا سامح

Sameh Shokry يقول...

إحنا فى مصر يا حبيبنا و علشان كده بتكلم عن مصر و المجتمع المصرى اللى ميقبلش كده أبدا ..
أما حكاية إن الشباب لما يسافر أمريكا بينحرف فدى حاجة حقيقية بنسبة 90% على الأقل سواء كان مسيحى أو مسلم و ده كلام فيه ناس كتير جدا مسلمين و مسيحيين عارفينه و دى فعلا حقيقة ......
تحياتى و إحترامى

Related Posts with Thumbnails